Forfaitair betalingssysteem
Per 1 september 2023 is onze praktijk een forfaitair praktijk geworden. Dit wordt ook wel een medisch huis genoemd.


Wat is het forfaitair betalingssysteem?
Het medisch huis, het ziekenfonds en de patiënt gaan een contract met elkaar aan. Hierna ontvangt het medisch huis maandelijks voor elke patiënt een ‘forfait’ of een vast bedrag van je ziekenfonds.

Wij zullen voor u zorgen zoals u van ons gewend bent, en bovendien nemen we vanaf nu ook de (thuis)verpleegkundige zorgen voor onze rekening.

 

Waarom kiezen we voor het forfaitair betalingssysteem?

We zijn ervan overtuigd dat ons team van artsen, verpleegkundigen en praktijkassistentes onze patiënten binnen deze praktijkstructuur beter kunnen verzorgen en behandelen. Hierbij staat u centraal en bent u zelf meteen ook de belangrijkste partner om uw gezondheid te verbeteren of optimaal te houden. Wij baseren ons op goed wetenschappelijk onderbouwde geneeskunde binnen een multidisciplinair team, waarbinnen regelmatig overleg plaatsvindt. Het forfaitaire betalingssysteem laat toe om tijd te besteden aan de uitvoering van acties die de gezondheid van al onze patiënten verbeteren. Vaak zijn deze acties (preventieve onderzoeken, psychologische opvolging, vaccinatiecampagnes) niet vergoed door de huidige regeling. In het forfaitaire betalingssysteem is de praktijk niet meer financieel gebonden aan het feit of de patiënt al dan niet ziek is. We hebben er integendeel alle belang bij om de patiënt zo gezond mogelijk te houden.

We creëren zorg op maat van iedere patiënt.

 

Inschrijven
Elke patiënt dient zich in te schrijven via een inschrijfformulier op papier. Vanaf het moment dat de inschrijving in orde is moet je niet meer betalen voor raadplegingen en huisbezoeken door onze artsen of verpleegkundigen. Dit geldt ook voor thuisverpleegkundige zorgen. Enige voorwaarden zijn dat je bent aangesloten bij een ziekenfonds en in onze zorgzone woont.
Voor de effectieve inschrijving zijn er een aantal opties:

Door in te schrijven engageer je je om steeds het medisch huis te contacteren wanneer je een huisarts of (thuis)verpleegkundige nodig hebt. Vanaf de maand na je inschrijving betaal je niets meer voor een consultatie of huisbezoek. Specialistische zorg of tweedelijns zorg staat hier los van. Wanneer je een andere huisarts of verpleegkundige consulteert binnen de zorgzone die niet verbonden is aan ons medisch huis moet je dit zelf betalen zonder tussenkomst van het ziekenfonds. Heb je echter een dringend medisch probleem buiten onze openingsuren of bevind je je ver weg? Dan kan je wel een andere zorgverlener raadplegen en dan zal ons medisch huis je de kost van de consultatie zonder het remgeld terugbetalen.


Uitschrijven
Je kan je steeds gratis terug uitschrijven door het invullen van een uitschrijfformulier, dat je kan vragen in het medisch huis. De uitschrijving is administratief in orde, ten vroegste na een maand.

 

Verpleegkundige zorg
Bij onze verpleegkundigen kan je terecht voor technische handelingen. Dagelijks werken zij zonder afspraak voor kleine consulten zoals bloednames, vaccinaties of inspuitingen tussen 8u30 en 9u30. Verder werken zij op afspraak voor andere handelingen zoals uitstrijkjes, wondzorg, oren uitspuiten, afname van ECG’s en spirometrie.
Zij zullen ook de opvolging van diabetes en andere chronische zorg mee op zich nemen.
Ook wanneer je zorg aan huis nodig hebt contacteer je ons medisch huis en zullen wij de thuisverpleegkundige zorg voor je organiseren en opvolgen. Buiten de openingsuren van onze praktijk kun je de thuisverpleegkundigen bereiken via het telefoonnummer: 0498 038 958.

 


Vraag of suggestie?

Heb je suggesties om de werking van ons medisch huis te verbeteren? Laat het ons weten. Op die manier help je ons onze zorgen te optimaliseren.

Heb je na het lezen van deze informatie nog vragen, bekijk zeker even de Q&A of stel ze aan een van ons.