Q&A

Forfaitair werken

Praktijkhuis De Grote Rivier wordt een ‘forfaitaire praktijk’. Dit betekent dat jouw mutualiteit maandelijks een vast bedrag betaalt aan de praktijk, ongeacht het aantal raadplegingen dat je hebt gehad. Je dient je hiervoor als patiënt in onze praktijk in te schrijven. Wanneer je in de maand die volgt op jouw inschrijving op consultatie komt in de praktijk, hoef je dus zelf niets meer te betalen. Inschrijven is kosteloos.

 

  1. Hoe schrijf ik mij in?

Om in te schrijven moet je een contract tekenen. Dit vraag je in het medisch huis. (Iedereen ouder dan 14 jaar moet zelf de inschrijving ondertekenen.) Mensen die in ons systeem staan, krijgen een mail met het contract dat ook elektronisch getekend kan worden. Je bezorgt het ons terug via onze brievenbus, mailbox of tijdens je volgende consultatie.

 

  1. Hoe werkt dit voor nieuwe patiënten?

Als nieuwe patiënt kan je de eerste keer op consultatie komen zonder inschrijving. We brengen op dat moment je inschrijving in orde. Je kan als nieuwe patiënt ook een proefperiode van 3 maanden vragen. Tijdens deze proefperiode betaal je volgens het klassieke systeem. Daarna zullen wij je vragen of je je wil inschrijven.

 

  1. Wat als ik verpleegkundige zorgen nodig heb?

Wij brengen dit voor jou in orde. In onze praktijk is een verpleegkundige aanwezig. 

Als je na een ziekenhuisopname of op vraag van een specialist verpleegkundige zorgen nodig hebt, regelen wij dit voor jou. Ook voor die zorgen hoef je niet te betalen. 

Je kunt de verpleegkundige zorg aanvragen via het centrale nummer 03.293.25.50. 

In het weekend kan je thuisverpleging Ann van Nueten contacteren op 0479.42.80.31.

 

  1. Moet ik nog remgeld betalen?

Wanneer je ingeschreven bent in de praktijk, betaalt de mutualiteit ons maandelijks een forfaitair bedrag waardoor je niet hoeft te betalen voor je consultatie. Ook het remgeld hoef je dus niet langer te betalen. Inschrijven is kosteloos. Wel moet je ervoor zorgen dat je bij ons ingeschreven bent, en dat je aansluiting bij het ziekenfonds in orde is!

 

  1. Hoe werkt dit ‘s avonds en in het weekend?

Als je een huisarts van wacht raadpleegt voor een dringend probleem, moet je deze arts wel betalen. Patiënten met een voorkeursregeling betalen enkel het remgeld en moeten verder niets doen. Patiënten met een normale regeling betalen het volledige bedrag aan de huisarts van wacht. Daarna bezorgen zij het getuigschrift van verstrekte hulp aan de praktijk, met hun bankrekeningnummer. Wij betalen deze consultatie terug, behalve het remgeld.

 

  1. Mag ik nog naar een kinesist, psycholoog of een andere specialist ?

Het forfait geldt enkel voor de consulten bij jouw huisarts en verpleegkundige. Psychologen, gynaecologen, pediaters, orthopedisten of andere paramedici zoals kinesisten en diëtisten vallen niet onder de forfaitaire regeling. Daar kun je nog altijd terecht en betaalt je ziekenfonds jou terug zoals gewoonlijk. 

 

  1. Wat met kinderen die in twee gezinnen wonen?

Als jouw kind altijd bij de praktijk komt, moet je die inschrijven. Verblijft het kind vooral bij de ouder die in onze praktijk is ingeschreven, dan kun je het kind inschrijven en betalen we de consultaties bij de huisarts van de andere ouder terug, behalve het remgeld. 

 

Als het kind een verschillende huisarts heeft bij elke ouder, raden we aan om jouw kind niet in te schrijven bij ons medisch huis. Je betaalt dan elke raadpleging via het klassieke systeem.

 

  1. Wat als ik niet langer in de praktijk wens te komen?

Uitschrijven kan gratis door het ondertekenen van een uitschrijvingsformulier (u vindt het formulier op de website, of u kan het aan de balie invullen). Ten vroegste een maand na deze uitschrijving, betaalt jouw ziekenfonds opnieuw consultaties terug bij huisartsen of verpleegkundigen buiten de praktijk. Vanaf dat moment kun je niet meer in onze praktijk terecht. Herinschrijven kan altijd.

 

  1. Wat als ik niet ben ingeschreven, maar ik wil eenmalig een afspraak in jullie praktijk?

Niet ingeschreven patiënten kunnen bij ons terecht als 'bezoeker'. Je betaalt dan gewoon je  consultatie, zoals je dat gewoon bent bij een reguliere huisarts. Je krijgt een getuigschrift, dat je bij de ziekenkas kunt binnenbrengen. 

Dit is bijvoorbeeld van toepassing bij een kind met gescheiden ouders, dat ingeschreven is bij de huisarts van de andere ouder. Of patiënten die dringend hulp nodig hebben, maar niet bij hun eigen huisarts terecht kunnen.

 

  1. Wat als ik dringend een huisarts nodig heb op vakantie?

- In België: Raadpleeg ter plaatse een huisarts. Vraag een verslag en bezorg ons het 

getuigschrift. 

- In het buitenland: Raadpleeg ter plaatse een huisarts. De prestatie wordt terugbetaald door je ziekenfonds volgens de algemeen geldende regels. (E111)

 

  1. Wat als ik eenmalig naar een andere huisarts in de buurt ga?

Opgelet! Als je bij het medisch huis bent ingeschreven en je consulteert een andere huisarts of verpleegkundige, zal het ziekenfonds dit niet terugbetalen. Het medisch huis betaalt dringende consultaties bij een huisarts van wacht rechtstreeks aan de arts terug, behalve het remgeld. Voor alle andere gevallen contacteer je best de praktijk.